7 lipca 2019

Noże tokarskie - ostrzenie

Dla poprawnej obróbki potrzebne są ostre narzędzia skrawające. Nóż do naostrzenia powinien mieć gładko obrobione przynajmniej dwa boki trzonka - podstawę oraz bok. Powierzchnie te stanowią bazę zarówno przy ostrzeniu jak i przy mocowaniu w imaku narzędziowym. Do ostrzenia noży służą specjalne maszyny - ostrzarki. Najprostszą ostrzarkę może stanowić szlifierka z tarczą ścierną. Jednak w odróżnieniu od zwykłych szlifierek ta przeznaczona do ostrzenia noży tokarskich musi mieć regulowany nastawny stolik stanowiący stabilną podstawę dla ostrzonego noża. Nóż musi spoczywać całą podstawą na stoliku:



Powierzchnia przyłożenia aby nie była osłabiona i nie zwiększać kąta przyłożenia (alfa) należy szlifować powierzchnią boczną ściernicy:



Przy zakupie tokarki dostałem pewną ilość, w większości tępych, noży. Postanowiłem zatem zbudować sobie własną ostrzarkę. W prostych ostrzarkach tarcza szlifierska zamontowana bezpośrednio na osi silnika elektrycznego. Zamierzałem wykorzystać posiadany jednofazowy silnik indukcyjny, który nadawałby się do tego celu. Wymagał on jednak dwóch przeróbek: przetoczenia i nagwintowania wału oraz zmiany kierunku obrotów. Przetoczenie wału wykonałem na mojej tokarce:



Wał silnika po przetoczeniu i nagwintowaniu prezentował się następująco:



Aby zmienić kierunek wirowania trzeba było zamienić miejscami końce uzwojenia rozruchowego (kondensatora) w silniku:



Poza silnikiem potrzebna jest podstawa - gruba blacha, elementy stolika wykonane z kawałka ceownika oraz śruby montażowe. Istotna elementy - talerzyki dociskające tarczę ścierną, oraz nóżki - wytoczyłem tokarce TSB16.



Silnik zamontowany do podstawy wraz z tarczą przykręconą do osi silnika:



Stolik może być łatwo regulowany za pomocą śrub z nakrętkami motylkowymi:



Tak prezentuje się ostrzarka noży na wrzecienniku tokarki:



A tak w akcji - podczas ostrzenia noży:

4 komentarze: